Vyhledávací kritéria

Uživatel databáze se při vstupu do databáze seznámí s grafickou podobou pramene (zápisníků) a může si prohlédnout ukázky jeho jednotlivých částí, vše ve formátu jpg. Následuje možnost volby kritérií dle volby uživatele. Následující řádky tato kritéria přibližují.



Vyhledávací kritéria:

Dle jednotlivých pramenů, v tomto případě jednotlivých zápisníků. Tato možnost však přináší jen povšechné informace o celkovém souboru jednotlivých nápěvků, z nichž si samozřejmě aktivováním jednoho z nich lze unebonit vlastní výběr.

Dle tzv. filtru, který umožňuje cílený výběr

  • Obecná zadání umožňují zvolit mezi sedmi vyhledávacími kritérii. Některá z nich jsou již dána možnými předvolbami.
Chceme-li nalézt nápěvky dle
  • objektu a nositele nápěvku, doporučujeme před vlastním zadáním požadavků seznámit se informativně s podobou zápisníků. Volba vyhledávacích kritérií, která nejsou již přednastavena, bude snazší;


  • melodický filtr pak nabízí tyto možnosti:
  • ambitus melodie
    Melodie nestoupá ani neklesá, tzn. rozsah intervalů se rovná 0
    Melodie se pohybuje v rozsahu oktávy, tzn. číselném zadání je: 0 – 12
    Melodie přesahuje rozsah oktávy, číselné zadání volíme: více než 12;
  • vývoj melodie
    vyhledávací modus akceptuje zadání: melodie stoupající, klesající, obousměrné;
  • opakování
    častým jevem je opakování tónů. Toto kritérium je ve vyhledávacím modu nastaveno tak, že jeho zadáním budou vybrány ty nápěvky, které obsahují opakování dvou za sebou jdoucích tónů;
  • počátek nebo konec melodie
    lze vyhledávat nápěvky podle iniciály nebo finály, přičemž zvolenou možnost vybíráme v rozvinuté nabídkové paletě;
  • poloha melodie
    v nabídkové paletě lze zvolit oktávu, v níž chceme nalézt počátek melodie nápěvku;
  • konkrétní melodický tvar
    vyhledání konkrétního úseku melodického průběhu, jehož intervalový průběh zadáváme číselnou řadou. Přitom pauzy jsou ve vyhledávacím modu eliminovány.
  • vyhledání melodické identity
    Číselným zadáním intervalové posloupnosti (kupř. 0 4 7) budou vyhledány všechny nápěvky, které obsahují zadaný sled melodie ( prima-velká tercie-čistá kvinta).


  • rytmický filtr pak nabízí tyto možnosti:
  • v zastoupení jednotlivých rytmických hodnot lze vyhledávat nápěvky
    jen se stejnými hodnotami
    v rozsahu zadaných nebo vybraných hodnot ( např. od osminky do půlové)
    opakující se rytmické hodnoty;
  • rytmické symetrie
    vyhledáváme zadáním nebo výběrem dané rytmické struktury (např. 2 osminy, čtvťová : čtvrťová, 2 osminy)
  • pomlka
    zadáním písmene p vyhledáme nápěvky, které obsahují pomlku (její hodnotu nerozlišujeme);
Nelze:
Vyhledávat nápěvky dle dynamiky, která je u nápěvků zaznamenána. Stejně tak dočasně nelze vyhledávat podle těchto kritérií nápěvky, které jsou akordické anebo víceosnovové.

K výše uvedeným kritériím si editoři dovolují připojit několik poznámek. Databáze obsahuje více druhů políček s poznámkami. Jde o poznámky jednak i Janáčka samého, ale především poznámky editorů. Týkají se:
1) hudebního textu, kdy lze nalézt zápisy s odchylkami způsobenými nepřesností Janáčkova zápisu (kupř. sextola znázorněná ovšem jen pěti hodnotami) nebo evokující možnosti různého čtení zápisu. Na tyto a podobné chyby editoři pouze upozorňují v poznámkovém poli, skladatelův hudební zápis nikdy není opravován!
2) literního – podloženého textu, v němž taktéž může dojít k jeho různočtení; ve výjimečných případech se poznámky týkají též editorské úpravy textu a to tehdy, kdy kdy úprava vznikla per analogiam a to formou textověkritické pozn.: Frištenský ] frištenský.

Jednotlivé nápěvky je možno vedle ztvárnění jejich notosazebného přepisu též nechat přehrát ve formátu mp3. Nastavení tempa vychází z hodnot půlová nota = 60 nebo 70 BPM .

Závěrem nutno podotknout, že stávající obsah databáze není zcela finální, byť obsahuje podstatnou část materiálu. Je stále aktualizována na základě nejnovějších analytických podkladů. Přesto chce tým badatelů databázi již nyní nabídnout zájemcům; jedině kontakt s praxí totiž může přinést zprostředkování nových podnětů a připomínek, které jsou potřebné pro zdárný vývoj projektu. Teprve v praxi se mohou ukázat možná drobná a dosud netušená omezení vyhledávacího systému i zadávacích kritérií. Za případné dotazy nebo komentáře jsme předem vděčni.



Metoda analýzy

K analýze nápěvků je použito číselného přepisu intervalů a rytmu. Intervalový přepis je založen na běžném číselném značení:

  • 0 = prima
  • 1 = malá sekunda
  • 2 = velká sekunda
  • 3 = malá tercie
  • 4 = velká tercie
  • 5 = čistá kvarta
  • 6 = zvětšená kvarta
  • 7 = čistá kvinta
  • 8 = malá sexta
  • 9 = velká sexta
  • 10 = malá septima
  • 11 = velká septima
  • 12 = oktáva

Toto značení zohledňuje pouze reálně znějící intervaly, např. zvětšená kvarta i zmenšená kvinta je vyjádřena jako interval 6.
V analýze je vždy určen výchozí tón (např. a1) a od něj se odvíjí číselná řada intervalů. Klesající intervaly jsou označeny znaménkem – („mínus“).

Pro přepis rytmu je použito jako základu nejmenší Janáčkem užívané rytmické hodnoty - tou je čtyřiašedesátina.

  • 64 celá
  • 32 = půlová
  • 16 = čtvrťová
  • 8 = osmina
  • 4 = šestnáctka
  • 2 = dvaatřicetina
  • 1 = čtyřiašedesátina

Ostatní rytmické hodnoty se dají snadno odvodit. Celá nota rozdělená na triolu je vyjádřena jako 3 x 21,3; půlová jako 3 x 10,6 atd. Celá nota rozdělená na kvintolu je vyjádřena jako 5 x 12,8; půlová jako 5 x 6,4 atd.
Totéž platí pro pauzy, které jsou značeny symbolem p.
Složené pauzy, např. čtvrťová + šestnáctinová se sčítají (v tomto případě má pauza hodnotu 20).

Janáčkem často užívané tremolo (záznamy přírodních a dalších zvuků) je vyjádřeno celkovým trváním s poznámkou trem. Příraz není chápán jako samostatná rytmická hodnota a je vyjádřen jako 0.


© Nadace Leoše Janáčka, Editio Janáček, o. p. s., Krkoškova 45a Brno, Czech Republic, www.editiojanacek.com, info@editiojanacek.com